Autor wpisu

Natalia GorowaPracownik działu Marketingu

zobacz wszystkei wpisy

Kategorie wpisu

Więcej kategorii

0

8 czynników sukcesu Luxon LED w 2017 roku

To był rok, w którym działo się – z biznesowego punktu widzenia – niemal wszystko. Od porażek, wyzwań i trudnych decyzji w pierwszej połówce, po “lessons learned” i pasmo sukcesów w drugiej. Ze względu na jego wyjątkowość, po raz pierwszy zdecydowaliśmy się podsumować rok wspólnie, w gronie Zarządu (na zdjęciu poniżej od lewej Maciej, Krzysztof, Marek). Poniżej kluczowe wnioski/decyzje, które pozwoliły nam na osiągnięcie wyjątkowych – w naszej ocenie – rezultatów: przezwyciężenie kryzysu w Q1, który przyczynił się do zdecydowanie gorszych wyników finansowych niż zakładane; wzrost obrotów y/y z 13,4 mln w 2017 do 22 mln zł w 2018 roku; podwojenie zysków; wzmocnienie kultury organizacyjnej naszej firmy; rozwój wyjątkowego zespołu.

Od lewej: Maciej, Krzysztof, Marek

Zarząd Luxon LED, od lewej: Maciej, Krzysztof, Marek

1. Im większy kryzys tym większa szansa na dobre zmiany, im większe wyzwania tym lepsza nauka:

Jak jest mały kryzys to są małe zmiany, które nie pozwalają na wejście na nowy poziom. Duży kryzys, jaki nas spotkał, pozwala realizować strategię “wszystkie ręce na pokład”, a wtedy trzeba naprawdę skupić się na konkretach. Z takim podejściem procesy wdraża się szybciej i efektywniej, nikt nie marudzi, a jedyne kłótnie jakie się pojawiają, dotyczą wypracowania najlepszych rozwiązań. Co więcej w takich momentach zaczynamy doceniać to, co mamy i praca daje nam jeszcze więcej satysfakcji. Oczywiście to nie znaczy, że mamy fundować sobie kryzysy co roku, ale ewidentnie powinniśmy trudne biznesowo sytuacje traktować jako fantastyczną okazję do wdrożenia naprawdę istotnych zmian, które długoterminowo mogą okazać się kluczowe dla organizacji i dla zarządzających!

2. Jasna, prosta strategia:

Im prostsza strategia, tym lepiej. Postawiliśmy na rynek przemysłu – w kraju i zagranicą. Drugi rynek, to rynek oświetlenia ulicznego. To wszystko! Oczywiście niuansów jest mnóstwo, ale strategia dla każdego jest jasna i czytelna, a dzięki niej dołączyliśmy do top 10 na krajowym rynku oświetlenia led dla przemysłu. Wiele firm z branży stara się robić kilka rzeczy na raz, tracąc przy tym z pola widzenia swoje kompetencje i przewagi, przez co nie jest w stanie wygrywać. To nie jest strategia zwycięzcy. Im dokładniej możemy określić nasz rynek, branżę, segment – tym lepiej. Nie dajcie się zwieść fatamorganie, że rynki na których was nie ma są łatwiejsze, bardziej rentowne (też to przeżyliśmy!). Takie myślenie to podwójna strata: po pierwsze – każdy nowy pomysł to nakłady czasowe, finansowe i straty operacyjne, po drugie – są to utracone szanse z bieżącej działalności.

3. Im mniej tym lepiej, skup się na “core” swojej działalności!

Branża elektrotechniczna słynie z pękatych katalogów po kilkaset stron. Kody produktów są tak skomplikowane, że nie wiadomo jak zamówić najprostsze towary. W kwietniu musieliśmy mocno ciąć koszty, więc poza prostymi ruchami trzeba było sięgnąć głębiej i szukać rozwiązań mniej oczywistych. Czuliśmy już wcześniej, że trzeba rozprawić się z naszym portfolio produktowym (zresztą sygnały o tym docierały do nas z wielu działów organizacji), ale brakowało nam odwagi. Wsparci silną motywacją, jedną decyzją pozbyliśmy się 43% produktów i o dziwo – spory, jakich mogliśmy się spodziewać (“a dlaczego tak”, “a dlaczego wyrzucamy ten produkt”) dotyczyły zaledwie jednego produktu. Zostawiliśmy tylko te, które są potrzebne do realizacji naszej strategii, reszta wyleciała z hukiem i nikt po nich nie płakał. Korzyści odczuliśmy naprawdę wiele: tańszy magazyn, szczuplejsze operacje, dopracowanie kluczowych produktów, co w efekcie dało przewagę na rynku i wzrosty sprzedaży. Czasem mniej, znaczy więcej, a skupienie się na podstawowym obszarze własnej działalności przynosi nadspodziewanie dobre efekty.

Tak wyglądał nasz katalog po roboczej sesji aktualizacji portfolio produktów. Usunęliśmy 43% produktów!

Tak wyglądał nasz katalog po aktualizacji portfolio produktów. Usunęliśmy 43% produktów!

4. Firma to Ludzie:

W ramach niezbędnych według nas cięć i decyzji po trudnym Q1 rozpędziliśmy się na tyle, że zwolniliśmy HR Managera – a było to pewnego piątkowego dnia. Na szczęście po piątku jest weekend i kilka męskich rozmów oraz nieco świeżości rozjaśniło nam umysły. W poniedziałek zatrudniliśmy tę samą osobę z powrotem na stanowisko HR Business Partnera, z mocnym przeświadczeniem, że na dobrych ludziach się nie oszczędza. Zasada jest prosta: jeśli chcecie przetrwać burzę, a potem dalej spełniać ambitne cele – musicie mieć najlepszych ludzi na pokładzie. Koniec, kropka.
Ta trudna w sensie ludzkim i zarządczym sytuacja zmieniła zresztą nasze podejście do HRu – doprecyzowaliśmy profile kandydatów, określiliśmy na nowo nasze wspólne oczekiwania. Z końcem 2017 roku i na początku 2018 mamy znowu tyle rekrutacji, że bez wsparcia profesjonalisty na pokładzie zwyczajnie nie dalibyśmy sobie rady!

5. Empowerment:

W tym roku zaangażowaliśmy szersze grono do podejmowania wszystkich ważnych decyzji w organizacji. Z 65-cio osobowego zespołu, aż 9 bierze udział w comiesięcznych spotkaniach gremium, które nazywamy (z dużą dozą uśmiechu) “Board of Directors”. Dzięki temu wszyscy wiemy jaka jest sytuacja i mamy jeden plan, który skutecznie egzekwujemy. Taki “empowerment” sprawdził się u nas w 100%, trzeba tylko uważać, żeby nie prowadzić za długich spotkań: agenda, mierzenie czasu i jasny cel każdego panelu to podstawa. Sami się tego jeszcze uczymy!

6. Jeszcze raz ludzie:

Każdy czasami traci energię i zapał. Po blisko 10 latach pracy nad jednym projektem (w 2018 roku mamy jubileusz 10-lecia!) ciężko utrzymać w sobie ten sam, wysoki poziom entuzjazmu i motywacji do działania na najwyższych obrotach. Jeśli jednak dbacie o swój zespół, a firma ma jasne cele, wtedy okazuje się, że entuzjazm bije z każdej strony, chęć walki rozpiera, a firma nie zwalnia tempa. Kiedy biliśmy grudniowy rekord obrotu (w miesiąc dostarczyliśmy do naszych Klientów tyle, ile jeszcze dwa lata temu w 6 miesięcy) na linii produkcyjnej ramię w ramię pracowali nie tylko pracownicy produkcji, ale i pracownicy innych działów, managerowie, dyrektorzy, czy… cały Zarząd. Uwierzcie nam, to nie wymagało poleceń służbowych. Wiedzieliśmy jako zespół, że mamy wspólny cel i wspólnym wysiłkiem jesteśmy w stanie go zrealizować. I zrobiliśmy to!

7. Przykład idzie z góry:

Jeśli jednak myślicie, że jako właściciele/zarządzający/liderzy przy rozpędzonym zespole sami możecie sobie trochę odpuścić, to… Nie tędy droga. Nie zbudujecie zaangażowania i kultury wspólnego celu, jeśli sami nie dacie z siebie absolutnie wszystkiego, każdego dnia (a już zwłaszcza w trudnych dla organizacji momentach). Jeśli w trakcie firmowej Wigilii słyszycie od pracowników każdego szczebla: “super, że jesteś, motywujesz nas do działania”, czy “super, że wspólnie walczymy”, to właśnie znaczy, że spełniacie swoje zadanie i jesteście blisko swoich ludzi. Codzienne działanie w tym duchu nie jest proste i wymaga wielu poświęceń, ale efekt wynagradza wszystko.

8. Kto się nie rozwija, ten się cofa:

To może brzmieć jak truizm, ale zarządzając dynamicznie rozwijającą się organizacją, nie możesz stać w miejscu i nie poszerzać własnych horyzontów. Każdy z nas przeczytał w 2017 roku ponad 30 książek (tudzież audiobooków), szukając inspiracji, pomysłów i rozwiązań, które mogłyby przekuć się na mniejsze i większe zmiany w firmie. Szukamy tam, gdzie rozwija się współczesny świat, ucząc się nowoczesnej sprzedaży, marketingu, doskonaląc umiejętności zarządcze, automatyzując procesy, czy szukając leanowych i six sigmowych rozwiązań dla ich usprawniania. Dzisiaj tego typu inspiracje są na wyciągnięcie ręki i tylko od Was zależy, czy wykorzystacie je w swoim biznesie.

To był naprawdę dobry rok. Kolejny będzie jeszcze lepszy!

– Maciej, Krzysztof, Marek

Przeczytaj również

8 czynników sukcesu Luxon LED w 2017 roku

To był rok, w którym działo się – z biznesowego punktu widzenia – niemal wszystko. Od porażek, wyzwań i trudnych decyzji w pierwszej połówce, po “lessons learned” i pasmo sukcesów w drugiej. Ze względu na jego wyjątkowość, po raz pierwszy zdecydowaliśmy się podsumować rok wspólnie, w gronie zarządu. …

Możliwość komentowania jest wyłączona.

Zapisz się do Newslettera!

  • Zobaczysz jak nasi klienci oszczędzają energię elektryczną, używając opraw w technologii LED
  • Otrzymasz informacje dotyczące nowych produktów
  • Otrzymasz bezpłatny katalog na lata 2016/2017

Menu