Post author

Natalia GorowaPracownik działu Marketingu

see all posts of author

Post categories

More categories

0

10 ROK WZROSTÓW, A MY WCIĄŻ SIĘ UCZYMY!

Dwie z naszych naczelnych zasad biznesowych to: ciągła nauka i ciągłe doskonalenie. Staramy się wyciągać wnioski, jako zespół, tak z sukcesów, jak i porażek, o czym mogliście przeczytać w podsumowaniu roku 2017 i podsumowaniu pierwszej połowy 2018. Czego nauczyliśmy się, zamykając 10 z rzędu rok dynamicznych wzrostów?

Kilka liczb i faktów, czyli jak wyglądał 2018:

  • 29 mln zł przychodu za rok 2018, co oznacza wzrost obrotów y/y o 32% (z 22 mln zł w 2017;
  • 102 tys. wprowadzonych na rynek b2b produktów oświetleniowych (wzrost o ponad 25%);
  • 21,5 tys. przeprowadzonych przez dział sprzedaży rozmów telefonicznych, w ramach których generowaliśmy leady i obsługiwaliśmy naszych Klientów;
  • 5 tys. spotkań sprzedażowych w ramach których prezentowaliśmy Klientom nasze produkty;
  • 1,5 tys. wykonanych projektów oświetleniowych, w których proponowaliśmy nasze rozwiązania w obiektach Klientów;
  • 90 osób w zespole na koniec roku (21 osób więcej, aniżeli na koniec roku 2017!), w Q1 2019 roku przebijemy 100!
  • 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych w regionie Europy Środkowej według rankingu Deloitte Fast 50 – to właśnie w tym gronie znaleźliśmy się w roku 2018!
  • 28 krajów – tyle krajów odwiedzili nasi handlowcy eksportu, sprzedając produkty w całej Europie;
  • 4 międzynarodowe imprezy targowe – w tym roku promowaliśmy nasze produkty m.in. we Frankfurcie, Oslo, Mińsku, Dubaju;
  • 2 międzynarodowe certyfikaty, które zdobyliśmy jako organizacja: nie tylko certyfikowaliśmy nasz System Zarządzania Jakością dzięki ISO 9001:2015, ale spełniliśmy także wymogi certyfikatu ENEC (znak europejskiej certyfikacji dla wyrobów elektrycznych) dla kilku grup produktowych;
  • 1,5 roku – po takim czasie zakończyliśmy w Q3 2018 roku proces pozyskiwania nowego inwestora finansowego. Dzięki temu wiemy, że mamy solidne podstawy do dalszych wzrostów!
  • 1-wsza spółka w Pol-Lighting, która wyrosła tylko i wyłącznie na oświetleniu LED – dołączyliśmy do Związku Producentów Sprzętu Oświetleniowego, zrzeszającego największe firmy w branży, jako pierwsza Spółka, która nigdy nie produkowała i nie wprowadzała na rynek konwencjonalnego oświetlenia.
  • Tracklight:LED

    Luxon

    Pomimo osiągnięcia 100% celów rentowności EBITDA, doskonale zdajemy sobie też sprawę z tego, że nasz firma osiągałaby zdecydowanie lepszą rentowność, gdybyśmy tak dużo nie inwestowali. Niby banał, ale jednak chcemy się nim podzielić, ponieważ pozwala zrozumieć motywację naszych działań w długoterminowej perspektywie. W tym roku wypracowaliśmy wspólnie 29 mln zł przychodu, a nasz zespół liczy już 90 osób. Zapewne moglibyśmy osiągnąć podobny wynik, a na pewno podobną zyskowność, z 70 osobami na pokładzie. Co roku powiększamy jednak zespół i jego kompetencje właśnie po to, żeby w kolejnych latach mieć solidną bazę do dalszych wzrostów. To dlatego tak zabiegamy o nowych, fantastycznych kandydatów!

    Czego się nauczyliśmy?

    Podsumowując półrocze 2018 roku skupiliśmy się na wnioskach wyciąganych z:
  • dynamicznego wzrostu zespołu;
  • budowania frameworku pracy w oparciu o metodologię OKRów (Objectives & Key Results);
  • pracy nad pozyskiwaniem kapitału rozwojowego oraz pozyskiwaniem i rozliczaniem dotacji UE;
  • pracy nad systemami motywacyjnymi;
  • pracy nad Jakością procesów i produktów;
  • codziennej batalii o pozytywny cashflow.
  • “Lessons learned” wyciągane ponad 6 miesięcy temu bynajmniej nie straciły na aktualności, bo w dużej mierze są uniwersalne i towarzyszą nam budowie biznesu cały czas. Kolejne półrocze przyniosło jednak nowe wyzwania i… Nowe wnioski:

    Zwalniaj szybko, rekrutuj powoli – przygotuj swoją strukturę na czasy wzrostów

    Jim Collins w swojej fantastycznej książce “Good to Great” w taki sposób pisał o najważniejszych zadaniach liderów, związanych z budową zespołu: “Get the right people on the bus. Get the right people in the right seats”. Być może spotkaliście się też z powiedzeniem “zwalniaj szybko, rekrutuj powoli”, które także odnosi się do tego w jaki sposób rozwijamy nasz zespół. Oba są według nas niezwykle trafne i oba towarzyszyły nam w 2018 roku.

    W Q2 i Q3 przeprowadziliśmy szereg zmian w strukturze firmy, które dotknęły w zasadzie każdy funkcjonujący u nas dział, a co za tym idzie – większość funkcjonujących procesów. Dzięki nim, utrzymując stosunkowo płaską wciąż strukturę (już niemal 100-osobową), optymistycznie spoglądamy na kolejne lata potencjalnych wzrostów. Wiemy, że jako organizacja będziemy w stanie te wzrosty operacyjnie udźwignąć w taki sposób, by spełniać najważniejszy cel operacyjny: dostarczyć do Klienta najbardziej efektywne oprawy oświetleniowe na rynku, na czas i w dobrej jakości. Takie działania wyprzedzające i myślenie o strukturze organizacji za rok-dwa-trzy od dziś, pozwalają przygotować się wcześniej na wymagające czasy. Nie chcesz chyba pozyskać największego kontraktu w swojej historii i nie być w stanie go zrealizować tylko dlatego, że rok temu nie miałeś czasu, żeby przemyśleć funkcjonowanie własnej organizacji?
    Co nie mniej istotne w kontekście budowania efektywnego zespołu: nie bój się trudnych decyzji, zwłaszcza jeśli ktoś w teamie – pomimo otrzymanych szans – nie spełnia twoich oczekiwań. Każda decyzja będzie w takiej sytuacji lepsza, niż pozostawanie w status quo, które systematycznie i powoli będzie rozkładało pozostałych członków twojego zespołu, w pocie czoła spełniających swoje obowiązki i niejednokrotnie przewyższających twoje oczekiwania.

    Jeśli zwiększasz dynamicznie zespół, nie zapominaj o PR i employer brandingu!

    Po 10 latach funkcjonowania na rynku naprawdę przekonujemy się o mocy PRu i employer brandingu (lepiej późno niż wcale!). W ramach prowadzonych działań, m.in.:
  • mówiliśmy o historii naszej Spółki m.in. na konferencji MadeInWrocław i kilku konferencjach branżowych
  • zdobyliśmy jako zespół kolejne nagrody: zostaliśmy laureatem rankingu Deloitte Fast 50 dla 50 najszybciej rozwijających się firm technologicznych i otrzymaliśmy Gazelę Biznesu ;
  • pojawiliśmy się w publikacjach zarówno branżowych, jak i tych całkowicie oddalonych profilem od rynku oświetleniowego.
  • W powyższych działaniach naprawdę nie chodzi tylko o to, żeby o Luxon LED więcej i bardziej pozytywnie mówiono (choć w taki sposób buduje się wszak markę na rynku). Dzisiaj widzimy, że efekt działań przejawia się przede wszystkim w większej ilości i zdecydowanie lepszej jakości spływających do nas CV od kandydatów chcących rozwijać się razem z nami. Słyszeliście zapewne o takim określeniu, jak “rynek pracownika”, być może borykacie się dzisiaj z problemem znalezienia odpowiednich pracowników do swojej firmy. Spróbujcie odwrócić sytuację i sprawić, żeby ludzie chcieli z wami pracować właśnie dlatego, że budujecie fantastyczną organizację, a nie dlatego, że akurat nie ma na rynku innego wyboru.

    Wykorzystaj porażki do tego, żeby uczyć zespół wyciągania wniosków

    Napoleon Bonaparte powiedział kiedyś, że “tylko ten nie popełnia błędów, kto nic nie robi”. Absolutnie oczywistym jest to, że jeśli prowadzisz dużo projektów na raz i kiedy dynamicznie się rozwijasz – część z nich wymknie się spod kontroli, będzie porażką, albo zakończy się zdecydowanie później, niż zakładałeś.

    Dla nas 2018 rok to też pasmo projektów, które miały się zakończyć, a wciąż trwają, m.in.:
  • nie otworzyliśmy nowego Zakładu Produkcyjnego ze względu na 5 miesięczne opóźnienie w budowie i planujemy otwarcie w końcówce Q1 2019 roku, co będzie jednym z najważniejszych wydarzeń w historii organizacji;
  • nie uruchomiliśmy nowej strony www naszej firmy i prace nad nią zakończymy w Q1 2019 roku;
  • nie zakończyliśmy co najmniej kilku istotnych rekrutacji na czas i wciąż pracujemy nad zwiększeniem naszego fantastycznego teamu eksportowego;
  • nie zakończyliśmy tylu projektów w zakresie automatyzacji procesowych i analityki danych, ile byśmy chcieli. A chcemy dużo, bo budujemy biznes, w którym liczby i wyciągane z nich wnioski mają fundamentalne znaczenie dla generowania wzrostów;
  • nie zbudowaliśmy strefy wiedzy w ramach organizacji, a czujemy ogromną potrzebę, żeby stworzyć fantastyczne miejsce do gromadzenia i wyszukiwania najważniejszych dla zespołu informacji.
  • Najbardziej bolesną porażkę przeżyliśmy jednak w trzecim kwartale 2018 roku, kiedy przez szereg błędów przegraliśmy de facto wygrany już, największy w historii kontrakt na dostawę oświetlenia. Nie wdając się w szczegóły napomnimy tylko, że kwota przekraczała 1/3 naszych rocznych obrotów. To boli. Co jednak najważniejsze, my wiemy, że ta lekcja nie pójdzie na marne, bo widać to przede wszystkim w zachowaniu całego zespołu po porażce: przeprowadzona gruntowna analiza wszystkich kroków w przetargu, wszystkich potencjalnych błędów i niedopatrzeń z naszej strony, razem z sugestiami do poprawy na przyszłość. Dzięki temu wiemy, że nie popełnimy drugi raz tych samych błędów, a “lessons learned” wykorzystamy po to, by w kolejnych latach wygrywać strategiczne dla nas kontrakty.

    Bogatsi o fantastyczne doświadczenia, zaczynamy 2019 rok. A w nim… kolejne plany wzrostowe i kolejne inicjatywy strategiczne. Trzymajcie za nas kciuki!

     

    Read also

    Możliwość komentowania jest wyłączona.