Oświetlenie ekspozycji jest kluczowym aspektem związanym z prezentowaniem produktów. Zakupy w obiektach handlowych zazwyczaj wiążą się z wykorzystaniem zmysłów, najważniejszym z nich w tym przypadku jest wzrok. Dlatego ważny jest właściwy dobór oświetlenia do oferowanych artykułów. W tej publikacji skupiamy się nad tym, jak wybrać odpowiednie oświetlenie dla ekspozycji przy zastosowaniu opraw LED, a w szczególności:
- w jakich miejscach zwrócić uwagę na oświetlenie w sklepie,
- jakie światło wykorzystać do poszczególnych produktów,
- na jakie parametry zwracać uwagę podczas projektowania,
- jak oświetlić ekspozycję.
Oświetlenie sklepu – najważniejsze obszary użytkowania źródeł światła
Poziom sprzedaży asortymentu sklepowego w dużym stopniu zależy od tego, jak zostanie on wyeksponowany. Przedstawienie produktów we właściwym świetle ma wpływ na decyzje zakupowe klientów. Ich zainteresowanie wzbudzane jest już na wejściu do obiektu za pośrednictwem oświetlenia zewnętrznego. Natomiast oświetlenie witryny, w którym widoczne są już niektóre produkty, zachęca do odwiedzenia sklepu.
Oprawy LED systemu ogólnego w obiekcie handlowym
Czas konsumentów poświęcony na zakupy zazwyczaj ściśle związany jest z ilością sprzedawanych produktów, im jest on dłuższy, tym na większe zakupy decydują się kupujący. W jego wnętrzu za atmosferę i samopoczucie klientów odpowiada oświetlenie ogólne, dzięki czemu klienci spędzają w nim więcej czasu. Stanowi ono również tło do prezentacji asortymentu sklepowego.
Jakie oprawy najlepiej sprawdzają się w takim przypadku? Przede wszystkim uwagę należy zwrócić na równomierność oświetlenia generalnego w przestrzeni sklepu oraz zapewnieniu odpowiedniego kontrastu między nim, a źródłami światła stosowanymi na ekspozycji. Ważne żeby obiekty te nie zostały prześwietlone, dlatego konieczne jest dopasowanie natężenia światła oraz jego barwy. Optymalna temperatura barwowa wynosi 4000K. Takie światło uzyskać można wybierając oprawy np. Tracklight czy Lumiline.
Czy produkt ma znaczenie? – oświetlenie ekspozycji sklepu
Już na wejściu do obiektu, w przestrzeni witryny sklepowej, można zwrócić uwagę klientów na oferowany przez firmę asortyment. Część z nich znajduje się przy ulicach i chodnikach, przez co mają bezpośredni dostęp do naturalnego światła. W świetle słonecznym produkty zazwyczaj wyglądają korzystnie, dlatego sztuczne oświetlenie w miejscach witrynowych ekspozycji powinno być zapewnione po zmierzchu. W przypadku obiektów z alejkami sklepowymi należy pamiętać o zastosowaniu oświetlenia za pośrednictwem opraw LED w całym czasie działania sklepu.
Zarówno w witrynie, jak i w przestrzeni sklepowej ekspozycja powinna być oświetlona odpowiednim światłem. Ważną rolę grają tu prezentowane produkty. Ich kategorie warunkowane są przez rodzaj zastosowanego światła. Oświetlenie sklepu, które oferuje produkty spożywcze będzie inne niż tego, posiadającego w swoim asortymencie odzież czy artykuły budowlane. Należy przy tym pamiętać, że zadaniem oświetlenia ekspozycji jest ukazanie zalet danych przedmiotów.
Oświetlenie LED i jego parametry w oświetleniu ekspozycji
Dobre oświetlenie w sklepach to gwarancja większego komfortu klientów oraz pracowników. Technologia LED, z uwagi na wykorzystywane w nich diody stanowiące źródła światła, bardzo dobrze sprawdza się w tego typu obszarach i przynosi oszczędności zużywanej energii elektrycznej. O tym, jak właściwie oświetlić ekspozycję decyduje wiele czynników. W tym celu skutecznym narzędziem jest zastosowanie kontrastów.
Podstawowe zasady projektowania oświetlenia sklepowego:
Pieczywo powinno wyglądać apetycznie,
Kolor oświetlonych ubrań powinien być taki jak w świetle dziennym,
Uwydatnienie barwy mięsa to jego największy atut,
Wygląd owoców i warzyw powinien sugerować ich świeżość.
Jaka powinna być barwa światła?
Optymalne oświetlenie sklepu zapewnia barwa światła o temperaturze 4000K. Taka temperatura barwowa występuje w obszarach oświetlenia generalnego, czyli w alejkach sklepowych. Inne jej zakresy oraz wartości widma pozwalają na ukazanie zalet produktów na ekspozycji.
Podbicie barwy pomarańczowej jest najbardziej korzystne w przypadku wypieków. To dzięki temu i ciepłej barwie między 2500-3000K pieczywo będzie wyglądać na świeże i chrupkie.
Mięso i wyroby wędliniarskie przykuwają uwagę klientów, kiedy ich kolor jest wzmocniony. Czerwone mięso kojarzy się z krwistą barwą, dlatego światło powinno być zintensyfikowane w obszarze barwy pomarańczowej i czerwonej. Trochę inaczej jest, kiedy prezentowane są artykuły mięsne z większą zawartością tłuszczu, bo tu istotne jest podbicie barwy czerwonej, jak i niebieskiej. Natomiast temperatura barwowa wynosząca około 2800K będzie powodowała korzystne wrażenia wizualne.
Pozostałe produkty zaleca się, by oświetlone zostały światłem o temperaturze barwowej niższej niż oświetlenia generalnego. Najczęściej dobiera się oprawy LED generujące światło o kolorze cieplejszym, w zakresie 3000-4000K.
Odwzorowanie barw, czyli czym jest CRI
Niezwykle istotnym parametrem jest współczynnik oddawania barw (CRI). Należy pamiętać, że poziom odniesienia, czyli CRI równe 100 wyznacza światło słoneczne. Zbyt duże odstępstwo od tej wartości będzie powodować niezadowolenie klientów po dokonaniu zakupów. Dlatego CRI uznawany jest za jednej z najważniejszych wskaźników w oświetleniu ekspozycji sklepu odzieżowego. W obszarach, gdzie znajdują się ubrania powinien on wynosić minimalnie 80, lecz zaleca się zastosowanie opraw o CRI>90.
Natężenie oświetlenia
Dzięki kontrastowi wzrok klientów kierowany może być w charakterystyczne miejsca. Taką możliwość dają zróżnicowana barwa oraz natężenie światła. W zależności od rodzaju produktów prezentowanych na ekspozycji luminancja powinna zmieniać wartość. Zarówno artykuły rybne, jak i pieczywo stają się bardziej atrakcyjne dla klientów, kiedy strumień światła oprawy oświetleniowej jest wyższy, a natężenie oświetlenia powyżej średniej wartości z obszaru ogólnego. Pod tym kątem najmniej wymagające są produkty mięsne.
W przypadku oświetlenia ekspozycji…
należy pamiętać także o innych uwarunkowaniach. Parametry światła akcentującego to jeden z istotnych aspektów, ale równie ważne jest jego tło. W przypadku projektu systemu oświetlenia w obiektach branży handlowej projektanci zwracają także uwagę na bryłę fotometryczną, która zależy od optyki opraw oraz kątów montażu lamp LED. Oprawy wykonane w tej technologii dają większe możliwości oraz oszczędności, jednak, żeby wpłynąć na decyzje zakupowe klientów konieczna jest większa wiedza na temat światła.
Swoją radą służą nasi specjaliści. Jeśli zastanawiasz się, jak dobrze oświetlić ekspozycję wykorzystując oświetlenie LED, napisz do nas. Wypełnij krótki formularz znajdujący się poniżej.
Zobacz pozostałe artykuły
Modernizacja oświetlenia w sklepie PSB Mrówka w Sulejowie
PSB Mrówka Sulejów to jeden ze sklepów sieci wchodzącej w skład Grupy PSB. Ponadto to jedna z największych i najszybciej rozwijających się hurtowni materiałów budowlanych i sklepów z sektora dom i ogród. Firma zdecydowała się na wymianę oświetlenia w hali sprzedażowej w celu zapewnienia lepszej widoczności produktów dla konsumentów. PSB Mrówka Sulejów to nowoczesny market, który stawia na najwyższą jakość produktów, zapewniając jednocześnie klientom szeroki wybór rozwiązań. Profesjonalne materiały budowlane i akcesoria do wyposażenia wnętrz pozwalają nie tylko przeprowadzić remont, ale też zmienić ich aranżację. Po zapytaniu o stworzenie oferty wymiany oświetlenia, firma zleciła nam wykonanie projektu.
Neonet – Długotrwała współpraca z siecią sklepów
Jedna z realizacji w ramach długotrwałej współpracy z firmą Neonet.