Oświetlenie przymierzalni jest jednym z aspektów rzutujących na dochód sklepów odzieżowych. Źródła światła tworzą atmosferę panującą w ich przestrzeni oraz oddziałują na decyzje zakupowe klientów. Właściwie dopasowane oprawy LED mogą wpłynąć na zmniejszenie liczby zwrotów artykułów.
Dlatego w tej publikacji zwracamy uwagę na:
jak właściwie dobrać oświetlenie sklepu odzieżowego,
właściowści opraw ledowych stosowanych w retail,
najczęściej wybierane źródła światła LED do sklepów odzieżowych,
jakie są najczęstsze błędy w oświetlaniu przymierzalni,
jakie oświetlenie do przymierzalni dobrać.
Jak dobrać oświetlenie sklepu odzieżowego?
Każdy przedsiębiorca posiadający ubrania w swojej ofercie sprzedaży, stara się przedstawić je w jak najlepszym świetle. Dlatego przy projektowaniu oświetlenia w sklepach odzieżowych ważne jest zapewnienie właściwej atmosfery, która będzie zachęcała do wejścia i przebywania w jego obszarze, a co za tym idzie również do finalizowania zakupów. Na emocje towarzyszące użytkownikom wpływ ma wiele aspektów. Należą do nich asortyment, zapach, porządek panujący w obiekcie i bezapelacyjnie parametry zainstalowanego oświetlenia LED.
Oświetlenie LED i jego parametry w branży retail
Zarówno sklepy w galerii handlowej, jak i te, do których wejście znajduje się tuż przy ulicy powinny posiadać właściwe oświetlenie witryny. Ważne jest zachęcenie potencjalnych klientów do wejścia w przestrzeń sklepu. To pierwsze miejsce, w którym rozpoczyna się cykl sprzedaży stacjonarnej.
Do najważniejszych właściwości światła w sklepie odzieżowym zaliczyć można:
☑️ natężenie światła,
☑️ temperaturę barwową,
☑️ współczynnik olśnienia,
☑️ równomierność,
☑️ współczynnik odwzorowania barw.
Każdy z nich przyjmuje inne wartości w zależności od zastosowanego typu oświetlenia. Oświetlenie ogólne zazwyczaj stanowi tło do prezentowanego asortymentu sklepu, dlatego posiada niższe natężenie światła niż oświetlenie akcentujące. Barwa światła, którego zadaniem jest wyeksponowanie konkretnych cech produktów, musi być odpowiednio dobrana do rodzaju oświetlanego produktu. W przypadku odzieży stosujemy barwę neutralną lub ciepłą. Jeśli oświetlenie ogólne realizujemy oprawami o neutralnej barwie, to oświetlenie akcentujące najlepiej dobrać w barwie ciepłej.
Jeśli chodzi o oświetlenie odzieży, najważniejszy jest jednak współczynnik odwzorowania barw, który powinien wynosić >90Ra. Dzięki temu kolory będą wyglądały w sposób najbardziej zbliżony do oświetlenia naturalnym światłem dziennym. Każde z tych wytycznych można zrealizować za pośrednictwem opraw LED, które umożliwiają dostosowanie oświetlenia do wybranych obszarów pracy.
Rodzaje źródeł światła stosowane w butikach
Branża retail charakteryzuje się tym, że posiada wiele obszarów, w których oświetlenie odgrywa ważną rolę. Należą do nich m.in. przymierzalnia, miejsce ekspozycji, kasy czy witryna sklepowa. W każdym zastosowanie znajduje inny system oświetleniowy wyposażony w różne oprawy LED. W części magazynowej zastosowanie znajdują oprawy typu Downlight LED. Oświetlenie generalne zrealizować można za pośrednictwem lamp liniowych np. Lumiline LED czy Trunking LED. Natomiast w przypadku oświetlenia akcentującego, które stosowane jest w celu wyróżnienia wybranych artykułów zastosować można oprawy typu Tracklight.
Oświetlenie do przymierzalni
Jednym z najważniejszych obszarów w sklepie odzieżowym jest przymierzalnia. To w niej najczęściej dochodzi do podjęcia decyzji o zakupie. Niestety często na to oświetlenie poświęca się zbyt mało uwagi, a właściwy jego dobór jest kluczem do sukcesu danego przedsiębiorstwa.
Sprawdzanie szczegółów danego produktu, robienie sobie zdjęć czy weryfikacja rozmiaru to nie jedyne czynności realizowane podczas przymiarek. Do każdej z nich niezbędne jest właściwe światło. W tym celu doskonale sprawdza się oświetlenie LED. Możliwości dostosowania parametrów do potrzeb przymierzalni są jego największą zaletą.
Jakich najczęstszych błędów się wystrzegać?
Niejednokrotnie zdarza się, że oświetlenie w przymierzalniach sklepowych jest zaprojektowane w nieodpowiedni sposób. Ma to wpływ na wizualny odbiór asortymentu przez klientów. Ubrania są artykułami, na które wpływ ma wiele parametrów światła. Co za tym idzie dobór oświetlenia wymaga doświadczonych projektantów, którzy unikną błędów w tym obszarze.
Niejednokrotnie zdarza się, że oświetlenie w przymierzalniach sklepowych jest zaprojektowane w nieodpowiedni sposób. Ma to wpływ na wizualny odbiór asortymentu przez klientów. Ubrania są artykułami, na które wpływ ma wiele parametrów światła. Co za tym idzie dobór oświetlenia wymaga doświadczonych projektantów, którzy unikną błędów w tym obszarze.
Najczęściej wspominanym przez klientów problemem związanym z oświetleniem w przymierzalni jest mała równomierność światła. Generuje to efekt tworzenia się cieni na sylwetce. W takim przypadku jedne obszary ciała są mniej, a drugie bardziej oświetlone. To sprawia, że dane ubranie nie będzie wyglądało korzystnie. Kierunek padania światła także ma w tym przypadku znaczenie. Oprawy umieszczone tuż nad klientem spowodują niepotrzebne podkreślenie każdej niedoskonałości sylwetki. Natomiast zbyt jednolite światło może spłaszczyć sylwetkę. Często zdarza się też, że niewłaściwe ustawienie opraw sprawia, że światło pada nie na klienta a na lustro.
Podczas sprzedaży ubrań istotne jest unikanie efektu olśnienia. Bezapelacyjnie przeszkadza on podczas pobytu w przymierzalniach. Zmniejsza komfort klientów jak i nie pozwala na dokładne przyjrzenie się produktom. Wpływ na to ma także zbyt małe albo zbyt duże natężenie światła. Niezbędne jest jego dostosowanie do powierzchni przymierzalni oraz liczby i kącie ustawienia luster.
Częste zwroty produktów odzieżowych mogą wynikać ze zbyt niskiego współczynnika odwzorowania barw (CRI) i niedostosowanej barwy światła (CCT). Wskaźnik oddawania barw wpływa na odbiór kolorów. Jeśli w sklepie czy w przymierzalni jest on zbyt niski, to klient po obejrzeniu go w domu może czuć się oszukany. Podobnie ma się sprawa z barwą światła. Poziomem odniesienia jest światło słoneczne.
Oświetlenie halogenowe stanowi znaczny ułamek opraw stosowany w przymierzalniach. Należy jednak pamiętać, że w odróżnieniu od opraw LED generują one znaczną ilość ciepła. To z kolei ma wpływ na obniżenie komfortu podczas mierzenia ubrań.
Częste zwroty produktów odzieżowych mogą wynikać ze zbyt niskiego współczynnika odwzorowania barw (CRI) i niedostosowanej barwy światła (CCT). Wskaźnik oddawania barw wpływa na odbiór kolorów. Jeśli w sklepie czy w przymierzalni jest on zbyt niski, to klient po obejrzeniu go w domu może czuć się oszukany. Podobnie ma się sprawa z barwą światła. Poziomem odniesienia jest światło słoneczne.
Oświetlenie halogenowe stanowi znaczny ułamek opraw stosowany w przymierzalniach. Należy jednak pamiętać, że w odróżnieniu od opraw LED generują one znaczną ilość ciepła. To z kolei ma wpływ na obniżenie komfortu podczas mierzenia ubrań.
Właściwe oświetlenie w przymierzalni - punkt po punkcie
Praktycznie każdy sklep odzieżowy musi być wyposażony w oświetlenie elektryczne. Dopasowanie parametrów źródeł światła do konkretnych obszarów jest niezmiernie istotne.
CRI
Należy pamiętać, że ubrania najlepiej wyglądają w świetle dziennym. Na tej podstawie powinno dobrać się oprawy charakteryzujące się współczynnikiem oddawania barw na minimalnym poziomie CRI90.
Barwa światła
W zależności od wieku klientów kolor światła w przymierzalni może się delikatnie różnić. W sklepach oferujących asortyment młodzieżowy zaleca się stosować odrobinę chłodniejsze oświetlenie. Natomiast optymalnym rozwiązaniem jest zastosowanie światła o temperaturze barwowej neutralnej bliskiej 4000K. Nowoczesnym rozwiązaniem w tym obszarze, jest instalowanie opraw, których barwa może być regulowana w zależności od potrzeb.
Olśnienie i rozsył
Rozsył światła w przymierzalniach powinien być dobierany w zależności od możliwości rozmieszczenia opraw. Jeśli możliwe jest zainstalowanie tylko górnego oświetlenia to kąt działania źródła światła powinien być jak najszerszy. W innym przypadku należy pamiętać o tym, że oświetlona ma być sylwetka klienta a nie lustra będące w przymierzalni. Jednocześnie przy tym niezbędne jest ograniczenie współczynnika olśnienia. W przestrzeniach sprzedażowych powinien być niższy niż 19.
Znaczenie mają także inne parametry jak m.in. widmo światła czy jego natężenie. Natomiast w tym przypadku konieczne jest indywidualne podejście do zagadnienia oświetlenia przymierzalni, które uwzględniać będzie jej atrybuty.
Zaprojektowanie oświetlenia do branży retail związane jest z uwzględnieniem wielu aspektów. Jeśli chcesz zwiększyć sprzedaż poprzez wymianę oświetlenia i masz jakieś pytania to napisz do nas. Wypełnij krótki formularz, a my pomożemy dobrać Ci właściwe oświetlenie do sklepu.
Zobacz pozostałe artykuły
Nic nie znaleziono.