Okres zwrotu z inwestycji stanowi absolutnie kluczową miarę. Dlaczego? Ponieważ prosty pomiar ceny nie oddaje istoty oszczędności w kontekście wieloletniej eksploatacji oświetlenia LED. Parametr ROI (zwrot z inwestycji) uwzględnia koszt energii (kWh/PLN), czas użytkowania oświetlenia (ilość godzin i dni) oraz liczbę i moc opraw. Natomiast skrócenie tego procesu może prowadzić do błędnych wniosków.
Wyliczenie poprawnego okresu zwrotu z inwestycji wymaga przeprowadzenia audytu, przygotowania projektu i szczegółowej oferty. Wszystko po to, by uzyskać rzetelny wynik. Unikanie tego etapu prowadzi do najczęstszego błędu – porównania zużycia energii na podstawie nowego projektu z obecnym zużyciem energii, co w wielu obiektach odbiega (in minus) od norm.
Gwarancja stanowi drugi istotny element przy wyborze oświetlenia. Wpływ na to ma przeszłość, kiedy to tradycyjne źródła światła posiadały standardowo dwuletnią gwarancję na oprawę oraz do dwóch lat na źródło światła.
Współcześnie producenci oferują gwarancje od 2 do 5 lat, a nawet na 8 lub 10 lat. Ogromną korzyścią dla użytkowników jest obecność jednolitej gwarancji na oprawę i źródło światła. Eliminuje ona konieczność monitorowania oddzielnych okresów gwarancyjnych.
Obsługa klienta stanowi istotny element, jednak jest to kwestia subiektywna. W końcu trudno ją jednoznacznie ocenić, zwłaszcza na początku współpracy z producentem.
Optymalnym podejściem jest zebranie 2-3 ofert z rynku i analiza kluczowych parametrów, takich jak wiedza na temat oświetlenia, zdolność do przeprowadzenia audytu i pomiarów, efektywność odpowiedzi na zapytania oraz czas przygotowania projektu i dostawy opraw. Istotnym punktem jest także wsparcie ze strony projektanta oświetlenia, działu R&D oraz ekspertów w obszarze systemów sterowania.
Dobrze zapewniona obsługa handlowca pozwala uniknąć błędów i czerpać korzyści z eksperckiej pomocy w trudniejszych sytuacjach. Co ma też szczególne znaczenie w przypadku dużych i skomplikowanych projektów.
Obsługa klienta stanowi istotny element, jednak jest to kwestia subiektywna. W końcu trudno ją jednoznacznie ocenić, zwłaszcza na początku współpracy z producentem.
Optymalnym podejściem jest zebranie 2-3 ofert z rynku i analiza kluczowych parametrów, takich jak wiedza na temat oświetlenia, zdolność do przeprowadzenia audytu i pomiarów, efektywność odpowiedzi na zapytania oraz czas przygotowania projektu i dostawy opraw. Istotnym punktem jest także wsparcie ze strony projektanta oświetlenia, działu R&D oraz ekspertów w obszarze systemów sterowania.
Dobrze zapewniona obsługa handlowca pozwala uniknąć błędów i czerpać korzyści z eksperckiej pomocy w trudniejszych sytuacjach. Co ma też szczególne znaczenie w przypadku dużych i skomplikowanych projektów.
Referencje stanowią ostatni, lecz istotny, element w procesie wyboru dostawcy oświetlenia. Dlatego weryfikacja oferty producenta może odbyć się poprzez zapoznanie się z punktem referencyjnym, czyli obiektem, który już skorzystał z proponowanego oświetlenia.
Jednak w przypadku braku czasu na osobistą wizytę warto sięgnąć po tzw. case study. Treści tego typu opisują realizacje w obiektach o podobnym przeznaczeniu i są dostępne w formie pisemnej lub w postaci filmów z realizacji. Dzięki nim zdobędziesz rzetelne informacje o skuteczności i efektywności rozwiązań oświetleniowych danego producenta.