Czy oświetlenie sklepu może wpływać na wzrost sprzedaży? – to pytanie powinien postawić sobie każdy przedsiębiorca oferujący artykuły, których nabywcami są klienci bezpośredni. Właściciele obiektów handlowych, w tym sklepów spożywczych czy drogerii, także butików i innych salonów sprzedaży, próbują różnych sposobów, żeby zainteresować swoimi produktami potencjalnych klientów. W artykule poruszamy kwestie oświetlenia i jego wpływu na sprzedaż.

Odpowiadamy na pytania:

  • Czy oświetlenie sklepu może wpływać na sprzedaż?
  • Czy istotne jest oświetlenie na zewnątrz sklepu.
  • Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą oświetlenia? Oświetlenie ogólne, akcentujące a dekoracyjne.
  • Jak wybierać oświetlenie, by wpłynąć na decyzje zakupowe? Oświetlenie ekspozycji, sklepu odzieżowego i kas.

Czy oświetlenie sklepu może wpływać na sprzedaż?

Zakupy w centrum handlowym, a także niewielkim sklepie związane są z wizytami klientów, którym mogą towarzyszyć różne emocje. To one stanowią istotną rolę w ilości sprzedawanych produktów. Światło, w tym przypadku, ma za zadanie umilić czas, stworzyć przyjemną atmosferę, żeby klienci spędzali w sklepie jak największą ilość czasu. Dzięki temu mają możliwość zainspirowania się do zakupów, co przekłada się na wzrost sprzedaży, o tym pisaliśmy we wpisie „Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą oświetlenia?„.

Oświetlenie LED na zewnątrz sklepu

Wystawa sklepowa to pierwsze miejsce, na które swoją uwagę zwracają konsumenci, dlatego niezwykle istotne jest odpowiednie oświetlenie witryny, a także samej fasady budynku. Iluminacje świetlne mogą mieć pozytywny wpływ, dzięki czemu wzrok klientów kierowany jest na dany sklep. Kolejny krok to zachęcenie przechodnia do odwiedzenia sklepu. Priorytetem jest zaprezentowanie oferowanych towarów już w oknie wystawowym we właściwym świetle. W tym celu zastosować można oprawy punktowo oświetlające produkty np. lampy Tracklight montowane na szynę.

Jak zwiększyć sprzedaż za pomocą oświetlenia?

Zachowania zakupowe klientów związane są ze światłem i jego grą w przestrzeni sklepowej. Podświetlenie produktów, poprzez zastosowanie odpowiedniego rodzaju oświetlenia, jest kluczowym aspektem wpływającym na ich odbiór. Towary przedstawione w dobrym świetle, po prostu sprzedają się szybciej.

Oświetlenie ogólne i jego rola w obiekcie sprzedażowym

Źródła światła znajdujące się w strefach komunikacji i między regałami stanowią swego rodzaju tło dla produktów prezentowanych na sklepowych półkach. Dlatego, w tych miejscach ważna jest równomierność, a także odpowiednie natężenie oświetlenia. To sprawi, że klienci będą odczuwać wysoki komfort widzenia. Związany jest z tym także efekt olśnienia, który w alejkach sklepowych powinien być minimalizowany. Natomiast optymalny współczynnik CRI do oświetlenia ogólnego to 80, a barwa światła powinna wynosić około 4000K. Dlatego Oprawy LED doskonale sprawdzą się do oświetlenia generalnego, zapewniając niski współczynnik olśnienia i odpowiednią temperaturę barwową otoczenia produktów, jednocześnie będąc funkcjonalne oraz energooszczędne.

wpływ oświetlenia na decyzje zakupowe

Oświetlenie akcentujące a oświetlenie dekoracyjne, które z nich jest bardziej istotne?

Rozświetlona wystawa to znak rozpoznawczy każdego sklepu. To ona kreuje pierwsze wrażenie i wzbudza uwagę klientów. Jest swego rodzaju zachętą i zaproszeniem do odwiedzenia wnętrza sklepu. Dlatego, istotne jest, żeby poziom natężenia światła w jej obszarze był wysoki, ale jednocześnie dostosowany do otoczenia i prezentowanych towarów. W tym przypadku najlepiej zastosować różne rodzaje oświetlenia.

Odpowiednie podświetlenie i dobór barw, z uwzględnieniem danego rodzaju produktu, z całą pewnością wpływa na decyzje zakupowe klientów i na wysokość sprzedaży. Zastosowanie oświetlenia akcentującego ma na celu skierowanie wzroku klientów w dane miejsca, dlatego jego natężenie powinno być wyższe niż światła ogólnego.

Zainteresowanie klientów może także zostać wzbudzone poprzez zastosowanie oświetlenia dekoracyjnego w strategicznych miejscach np. na witrynach lub w miejscach mających podkreślić wystrój.

Jak wybierać oświetlenie, by wpłynąć na decyzje zakupowe?

Różne rodzaje oświetlenia sklepowego powinny charakteryzować się innymi parametrami. Oświetlenie ogólne ma wzbudzać pozytywne emocje i pozwolić na komfortowe warunki przebywania, dlatego istotna jest ilość światła dziennego wpadającego przez okna czy świetliki. Ponadto im go więcej, tym większe oszczędności można uzyskać, a łącząc to z oświetleniem LED wyposażonym w czujniki światła i systemem sterowania, komfort widzenia jest utrzymywany na stałym poziomie.

Oświetlenie ekspozycji

W zależności od rodzaju sklepu dla którego wykonywany jest projekt oświetlenia, wymagania i oczekiwania klientów mogą się różnić. Co za tym idzie parametry światła powinny zostać dopasowane do charakterystyki obiektu.

W przypadku oświetlenia akcentującego ważne są barwa, widmo oraz natężenie światła. Odpowiednie kontrasty sprzyjają podkreśleniu walorów przedmiotów. Przykładowo oprawy do oświetlania specyficznych artykułów np. owoców czy biżuterii powinny wyróżniać się większą luminancją, ale nie mogą tworzyć refleksów przy jednoczesnym zachowaniu homogeniczności światła rozproszonego.

 

Tabela 1 Przykładowe parametry światła stosowane do oświetlenia ekspozycji.

Typ artykułu Zalecana temperatura barwowa, K Zalecane widmo światła, nm
Pieczywo 2500-3000 Około 620 Podbicie barwy pomarańczowej
Czerwone mięso 2700-3000 600-650 Podbicie barw pomarańczowej i czerwonej
Mięso z zawartością tłuszczu 2700-3000 450 i 650 w zależności od produktu Podbicie barw niebieskiej i czerwonej
Ryby 3000-4000 Około 450 Podbicie barwy niebieskiej
Inne produkty 3000-4000 Około 450 i 630 w zależności od produktu Podbicie barw niebieskiej i czerwonej

Warto stosować dedykowane oprawy do danego rodzaju ekspozycji i obszaru zastosowania. Tak jest m.in. w przypadku żywności, co przedstawia powyższa tabela, oraz podczas sprzedaży ubrań.

Światło w sklepach odzieżowych

W miejscach sprzedaży ubrań największe znaczenie ma współczynnik CRI, który wpływa na odbiór kolorów. Z tego powodu w sklepach odzieżowych zaleca się oprawy o wysokim CRI, sięgającym 90. Dzięki temu klienci będą widzieć kolory produktów zbliżone do tych uzyskanych w świetle dziennym, co bezpośrednio wpłynie na ich zadowolenie z dokonanych zakupów. Do salonów sukni ślubnych zaleca się stosowanie dedykowanego oświetlenia, które podkreślać będzie odcienie bieli.

Innym rodzajem oświetlanych obszarów w sklepach odzieżowych są przymierzalnie. To w nich najczęściej klienci podejmują decyzje o zakupie danego produktu, dlatego w nich szczególny jest współczynnik oddawania barw, zalecany na minimalnym poziomie CRI 90. Nowoczesnym rozwiązaniem natomiast jest wykorzystywanie w przymierzalniach źródeł, których barwa światła może być regulowana.

Oświetlenie kas

Obszarem istotnym z punktu widzenia klientów, jak i pracowników jest przestrzeń kas. W tym przypadku największe znaczenie mają natężenie oświetlenia, współczynnik olśnienia oraz równomierność światła. Od tych parametrów zależy komfort użytkowników. Minimalizowanie współczynnika olśnienia np. utrzymanie go na poziomie 19 i wysokie natężenie światła wynoszące około 500lx zagwarantuje dobrą widoczność produktów oraz gotówki. Natomiast odpowiedni rozkład luminancji zapewni wygodę dla wzroku. W tych obszarach doskonale sprawdzają się oprawy tylu Edge (SQLight LED).

Zastanawiasz się jakie oświetlenie sklepu zastosować? Oświetlenie akcentujące czy dekoracyjne oświetlenie, a może oprawy LED do oświetlenia generalnego? Pomożemy Ci dobrać źródła światła dostosowane do oferowanych produktów.

Masz dodatkowe pytania?

Zapytaj naszego eksperta

audyt

Zobacz pozostałe artykuły


Jak czytać parametry LxBy?

Diody LED naturalnie się zużywają, a więc wraz z upływem czasu ich natężenie się zmniejsza. Nie oznacza to jednak, że ulegają one uszkodzeniu. Trwałość opraw producenci określają za pomocą parametru LxBy, który informuje nas, kiedy wygasną oprawy LED, uwzględniając użytkowanie ich w określonym przedziale czasowym. Co one właściwie oznaczają i jak powinno się je prawidłowo interpretować?

Więcej Info

wie steuert man die beleuchtung über das internet

Czym jest protokół DALI? Zalety inteligentnych systemów oświetleniowych

XXI wiek wiąże się z nieuniknionym postępem technologii, za którym stara się podążać większość właścicieli firm. Oświetlenie z inteligentnym sterowaniem jest udogodnieniem, które niesie ze sobą wzrost komfortu pracowników przy jednoczesnej oszczędności energii elektrycznej, której ceny stale rosną.

Więcej Info


Luxon kontakt

Masz dodatkowe pytania?

Zapytaj naszego eksperta

Zapytanie z artykułu SEO
Zgody