Oświetlenie sklepu spożywczego, odzieżowego, czy takiego z artykułami przemysłowymi pełni ogromne znaczenie. Proces dobierania i projektowania systemu oświetleniowego do przestrzeni handlowych należy rozpocząć od rozpoznania charakteru prowadzonej działalności oraz wystawianych w nich produktów. Etap ten związany jest z analizą wyzwań z zakresu prawidłowego oświetlenia, jakim sprostać muszą nowoczesne oprawy LED. W zależności od typu obiektu handlowego pożądane sceny oświetleniowe są różne. Jak dobrać oświetlenie do sklepu, tak aby spełniało oczekiwania ich właścicieli i pozytywnie wpłynęło na odbiór proponowanych artykułów? Te kwestie pokrótce omawiamy w tej publikacji.
W opracowaniu znajdziesz:

Jak oświetlenie sklepu wpływa na klientów?

Oświetlenie przestrzeni sprzedażowych stawia nowe cele producentom opraw oświetleniowych. Decyzje zakupowe klientów ściśle związane są z ekspozycją i podkreśleniem atrybutów sprzedawanych produktów. Dlatego odpowiednio dobrane oświetlenie odgrywa w tym przypadku ważną rolę. Dotyczy to zarówno źródeł światła systemu ogólnego, które odpowiadają za przyjemną atmosferę jak i opraw dodatkowych służących do akcentowania danych artykułów. Warto do tego zagadnienia podejść szerzej, bo wpływ na nie ma wiele aspektów związanych z parametrami źródeł światła, ich konstrukcją czy także jakością.

jak dobrać oświetlenie do sklepu

Oświetlenie sklepowe LED – istotne parametry

Jak dobrać oświetlenie sklepu w sposób najlepiej spełniający jego zadanie? Oświetlenie LED, z uwagi na różnorodność charakteryzujących je właściwości, znajduje zastosowanie w wielu miejscach obiektów handlowych. Dobry projekt oświetlenia sklepu charakteryzuje się kilkoma elementami.

Natężenie oświetlenia

Oświetlenie ogólne jak i oświetlenie ekspozycji w obiektach sprzedażowych muszą ze sobą współgrać. Oprawy systemu generalnego są swego rodzaju tłem do prezentowania produktów. Dlatego ważne jest żeby powierzchnie jak i szlaki komunikacyjne były równomiernie oświetlone, przy czym jednocześnie musi być zachowane odpowiednie natężenie światła. Natomiast oświetlenie ekspozycji ma za zadanie skierować wzrok potencjalnych klientów na wybrane produkty, dlatego zazwyczaj jego ilość jest wyższa niż lamp systemu ogólnego. Istotne jest tu także ukierunkowanie strumienia światła uwydatniającego ich zalety.

Barwa światła i jego widmo

Dużą rolę w przypadku oświetlenia generalnego sklepu odgrywa także barwa światła. W tym celu najlepiej sprawdzają się oprawy LED generujące neutralne światło o temperaturze barwowej bliskiej 4000K, zapewniając komfortowe warunki dla klientów jak i pracowników.
Natomiast żeby w efektywny sposób zrealizować oświetlenie pomocnicze konieczne jest, by firmy je wykonujące w swoim portfolio, oprócz klasycznych źródeł światła białego, posiadały również specjalne lampy LED. Oprawy wykonane w takiej technologii dostarczą światło o zmodyfikowanym widmie, dzięki temu możliwe jest zapewnienie dedykowanego oświetlenia m.in. do:

  • ryb i owoców morza,
  • mięsa czerwonego,
  • warzyw i owoców
  • pieczywa,
  • odzieży i tekstyliów.

Mówiąc o tym jakie oświetlenie do sklepu powinno mieć parametry należy mieć na uwadze także wskaźnik oddawania barw. Odpowiada on odpowiada za prawidłowe postrzeganie kolorów przez oko ludzkie i jest szczególnie istotny, kiedy realizowane jest oświetlenie sklepu odzieżowego. Wartość minimalna do zastosowania we wnętrzach to CRI 80. Dzięki temu produkty będą wyglądać niemal identycznie jak w świetle słonecznym.

Współczynnik olśnienia

Niski współczynnik UGR, czyli parametr bezpośrednio związany ze zjawiskiem olśnienia, może niekorzystnie oddziaływać na klientów. Istotne jest, aby ten efekt zminimalizować. Współczynnik olśnienia charakteryzujący oprawy LED w przestrzeniach sprzedażowych powinien być niższy niż 19. Dzięki temu przebywanie w przestrzeni oświetlonej będzie bardziej komfortowe.

Lampy ledowe stosowane w sklepach

Dostarczając systemy oświetleniowe do sklepów konieczne jest zapewnienie prawidłowych warunków w bardzo wielu sytuacjach. Dlatego nie można jednoznacznie powiedzieć, który typ lamp LED będzie najlepszy w przypadku oświetlenia przeznaczonego do handlu. Należy jednak zadbać o dobrej jakości oświetlenie. Żeby odpowiednio dobrać oprawy do określonego zadania producent powinien w swojej ofercie posiadać ich przynajmniej kilka rodzajów. Do podstawowych typów źródeł światła zaliczamy:

Oprawy typu Tracklight, które generują wąską wiązkę światła. Za ich pośrednictwem można zaakcentować obszar lady wystawienniczej, witrynę z najnowszą kolekcją ubrań lub ladę z biżuterią.

Lampy liniowe LED, czyli źródła światła typu Lumiline LED lub Trunking LED, które sprawdzą się w oświetleniu generalnym. Dzięki nim możliwe jest uzyskanie najwyższej równomierności oraz wysokiej efektywności, która przekłada się na względy ekonomiczne, czyli na oszczędność. Ponadto system Trunking LED daje możliwość szybkiej zmiany aranżacji scen świetlnych w obszarze ich instalacji.

Edge LED, oprawę rastrową dostarczającą światło o wysokiej homogeniczności. Ten typ lamp bardzo dobrze spisuje się m.in. w obszarze kas.

To podstawowe informacje dotyczące tego, jak powinno się dobierać oświetlenie do sklepu. Jednak kluczowy jest projekt. Potrzebujesz źródeł światła do obiektu handlowego? – Wypełnij poniższy formularz.

Masz dodatkowe pytania?

Zapytaj naszego eksperta

audyt

Zobacz pozostałe artykuły


Modernizacja Luxon dla Swiss Krono najlepszą inwestycją oświetleniową 2023

Już drugi rok z rzędu zgarniamy nagrodę na Najlepszą Inwestycję Oświetleniową. W tym roku do konkursu zgłosiliśmy modernizację oświetlenia, którą zrealizowaliśmy dla zakładu produkcyjnego  Swiss Krono.

Więcej Info

Olśnienie przykre co to jest

Czym jest olśnienie przykre?

Każdy z nas niejednokrotnie doświadczył rażącego światła, które w praktyce nazywane jest olśnieniem przykrym. Nazywany potocznie efekt olśnienia wpływa niekorzystnie na narząd wzroku ograniczając stopień widzenia i zdolności rozpoznawania.

Więcej Info


Luxon kontakt

Masz dodatkowe pytania?

Zapytaj naszego eksperta

Zapytanie z artykułu SEO
Zgody