Jakie są najważniejsze czynniki hamujące decyzję o modernizacji, dlaczego audyt jest tak istotny, czy można wykorzystać dawną infrastrukturę w procesie modernizacji, czy na co zwrócić uwagę przy poszukiwaniu wykonawcy modernizacji?

Te wszystkie informacje zdradza nasz ekspert ds. oświetlenia – Kamil Frątczak w wywiadzie prowadzonym przez Sylwię Jagódkę (COO w Magazyny 123 i broker nieruchomościowy). To pierwszy wywiad z serii “Nie na fali, a na hali”, gdzie rozwiewamy wszystkie mity odnośnie wymiany na #LED na magazynach. Cały cykl możesz śledzić na bieżąco tutaj  

Kamil Frątczak [Luxon LED]: Dzień dobry. Witaj Sylwio.

 

Sylwia Jagódka [Magazyny 123]: Dzień dobry Kamilu, dzień dobry Państwu. Bardzo się cieszę z tego spotkania. Cieszę się na naszą rozmowę. Zamieniliśmy już kilka zdań z Kamilem. Zawsze są to bardzo interesujące rozmowy i bardzo inspirujące do dalszych działań.

 

K: Tak, nagrywamy ten odcinek ze względu na to, że wspólnie z Sylwią mamy trochę inną perspektywę niż to, co rynek często proponuje. Chcielibyśmy się tą wiedzą po prostu podzielić ze wszystkimi. 

Mamy nadzieję, że to, co przekażemy, będzie wartościowe i dla niektórych na pewno pomocne w ich działaniach. 

Ja nazywam się Kamil Frątczak i jestem z firmy Luxon LED. Od ośmiu lat modernizuje powierzchnie magazynowe i hale produkcyjne. 

Skąd pomysł na cykl nie fali, a na hali?

K: Może zacznę od tego skąd w zasadzie temat modernizacji hal magazynowych i sterowania oświetleniem. Prawda jest taka, że wraz z Sylwią spotkaliśmy się na jednej z inwestycji i naprawdę dobrze nam się rozmawiało. Ten moment, ta nić porozumienia spowodowała, że zechcieliśmy wejść mocniej w temat modernizacji na magazynach. Stąd też leci nam już drugi odcinek. 

 

S: Dokładnie. Właśnie o to chodzi. W Magazynach 123 dostarczamy klientom powierzchnie magazynowe, powierzchnie szyte bardzo często na miarę, czyli dopasowane do potrzeb klienta. Natomiast bardzo rzadko na etapie negocjacji rozmawiamy o samym oświetleniu. Ten cykl ma pomóc nam i klientom w edukacji. Ma pomóc w zmianie świadomości. 

Audyt oświetlenia - dlaczego jest tak istotny?

S: Dobrze przejdźmy do meritum. 

Kamil, światło w magazynie. Czy to jest tylko jeden z elementów kosztów? Czy to narzędzie ułatwiające, usprawniające pracę, komfort pracy, czy nawet poprawiające bezpieczeństwo pracy w magazynie?

 

K:Przede wszystkim trzeba zacząć od tego, że oświetlenie w powierzchniach magazynowych jest często największą składową rachunku za energię elektryczną. Bo tak jak mamy halę produkcyjną, gdzie to oświetlenie u klientów jest często na poziomie od 3 do 5%, tak w ogóle tolerancja w magazynach jest odwrotna i często jest jakby główną składową rachunku za energię elektryczną. Więc na pewno jest ważnym elementem pod kątem kosztowym.

 

Jednak warto byłoby sprawdzić, czy jesteśmy w stanie coś z tymi kosztami zrobić. Bo może się okazać, z różnych przyczyn, że tego oświetlenia nie ma sensu modernizować. Ale żeby to ocenić trzeba wykonać na pewno pracę od początku, czyli zająć się dokładnym audytem oświetlenia.

 

 

 

S: No właśnie, czy w związku z tym spotykasz się z wieloma klientami? Czy klienci o takim audycie rozmawiają, proszą, wykonują go w swoim zakresie? Skoro jest to tak ważny element, to jak możemy dać klientowi znać, żeby zwrócił na niego uwagę? Czy może klienci faktycznie zwracają uwagę, ale sami we własnym zakresie wykonują tę działalność na tyle szeroko, że nie zgłaszają uwag i próśb o modernizację magazynu?

K: No i tu znów musimy się zatrzymać. 

Podzielę się pewnym casem – w Luxon LED mieliśmy rekordzistę, jeśli chodzi o magazyn. Nasz klient zmniejszył zużycie energii dziewięciokrotnie, ale oświetlenie miał trzykrotnie wyższe, zgodne z normami (niestety normy to kolejny problem, który pewnie omówimy na kolejnym odcinku odnośnie utrzymania natężenia i norm zgodnych w magazynach). 

 

Dlaczego tak jest? Klienci nie mają świadomości, że oświetlenie LED magazynowe to coś zupełnie innego niż oświetlenie LED, które mamy w domu. Wychodzą z założenia, że jeśli tam się sprawdziło, to w pracy też się sprawdzi. No niekoniecznie. Nie w taki sposób. I to jest pierwszy powód, dla którego nie modernizuje się magazynów. 

 

Drugi powód to brak prawidłowych obliczeń, tylko bazowe kalkulacje. Naprawdę widziałem wiele takich ofert, które są po prostu zrobione w Excelu. To brzmi naprawdę absurdalnie, ale tak się dzieje. Są firmy, które robią w Excelu oferty z wymianą 1:1, nie uwzględniając żadnych czynników! Pomijam norm. Ma być tylko tanio i oszczędnie, jeżeli chodzi o ceny energii. I te ceny z tego excela są często tak nieadekwatne i po prostu się nie bronią. A skutek jest taki, że firmy po prostu tę modernizację odsuwają w czasie.

Jak wygląda przykładowa analiza:

Zobacz, jak wygląda przykładowa kalkulacja oszczędności przygotowana dla naszego klienta. Kliknij przycisk, by zobaczyć próbkę raportu.

Zobacz kalkulację

Wymiana 1:1 czy całkowicie nowy projekt modernizacji?

S: Ale poczekaj. Czy to jest tak, że faktycznie potrzebujemy jakiegoś szczególnego programu, systemu, dodatkowej wiedzy? Czy nie wystarczy starych żarówek wymienić na nowe? Starego oświetlenia na oświetlenie ledowe?

 

K: I tak i nie. Wszystko zależy od stanu zastanego i tego, czy oświetlenie jest projektowane w bardzo dużych odległościach. Jeśli pomiędzy oświetleniem są duże przestrzenie, to musimy się zastanowić, czy tych opraw czasami nie trzeba dołożyć więcej. 

Firmy starają się modernizować tak magazyn, aby nie ingerować w infrastrukturę, tylko starać się wymieniać oprawy punkt za punkt. Ale to wiąże się też z tym, że projektant, który dostaje rzuty musi zasymulować światło tak, aby równomiernie doświetlić regały, ścieżkę, a także uwzględnić efekt olśnienia pracowników. Więc tu znowu trzeba wrócić do wspomnianego audytu. 

 

Ale! Żeby zrobić ten audyt i później komuś doradzić, to faktycznie trzeba go mieć. Zatem należy wybierać firmy doświadczone, które gdzieś tam nie są na rynku od wczoraj. Należy wybierać tylko firmy, które naprawdę badają swoje produkty, markują je, są producentem, wystawiają się na targach i mają reputację na rynku. 

jak zamontować oświetlenie na hali produkcyjnej

Wymiana 1:1

Jedna z dróg to wymiana 1:1, a więc starej oprawy na nową oprawę LED, przy zachowaniu istniejącej instalacji elektrycznej. To opcja idealna, gdy szukasz natychmiastowego wdrożenia, bądź modernizacji w okrojonym budżecie. Wybierając ten model modernizacji zyskasz: 

• przyspieszony proces modernizacji

• zminimalizowane początkowe koszty inwestycji

montaż oświetlenia na hali produkcyjnej

Nowa koncepcja 

Druga opcja trasy to ingerencja w instalację elektryczną. Jednak poprzez staranne projektowanie oświetlenia, ograniczeniu ulega liczba lamp, co też przekłada się na niższe zużycie energii i bardziej przyjazne rachunki za prąd. Tworząc nową koncepcję oświetlenia zyskasz:

• znaczące i wieloletnie oszczędności

• autorski projekt oświetlenia, dostosowany do infrastruktury

Natężenie światła i efekt olśnienia - istotne aspekty oświetlenia

S: Powiedziałeś o tym, że warto zwracać uwagę na pewne aspekty, pomijając kwestię natężenia oświetlenia, którą pewnie trzeba będzie wyliczyć. Wspomniałeś tutaj o kącie padania światła i o efekcie olśnienia. Czy mogę prosić o rozwinięcie tego tematu? Na ile to jest istotne? O co chodzi?

 

K: Już tłumaczę. Jeżeli chodzi o kąt świecenia, to musimy wziąć pod uwagę wysokość montażu oprawy. W magazynach wysokiego składowania  jest to więcej niż 8 metrów. 

Na tej wysokości musimy korzystać z optyk, które są dostępne na rynku. Powodują one potrzebę mniejszej mocy zainstalowanych opraw i jednocześnie – dotarcie owego światła na np. drogę alejki magazynowej i równomierne oświetlenie regału.

 

Z kolei jeśli chodzi o olśnienie, to jest to kolejna rzecz, która wymusza dedykowaną optykę do regałów. W skrócie chodzi o to, by magazynier, który pracuje na alejce magazynowej nie został oślepiony przez lampy (np. przy szukaniu kodu kreskowego na wysokim regale). 

 

Oświetlenie musi być przebadane tak, aby efekt olśnienia był jak najmniejszy. Gdyż dyskomfort spowodowany nieprawidłowym doborem źródła oprawy LED może być często problematyczny i długotrwale odbić się na zdrowiu pracownika. 

WAŻNE: Odpowiednie natężenie światła jest kluczowe dla komfortu pracy. Zbyt jasne światło może powodować olśnienie i zmęczenie oczu. Natomiast zbyt ciemne - utrudnia pracę i zwiększa ryzyko wypadków. Z tego powodu ważne jest dopasowanie intensywności oświetlenia do rodzaju wykonywanej pracy. Niemniej ważne jest również zastosowanie systemów sterowania oświetleniem, które mogą automatycznie regulować moc lamp w zależności od warunków zewnętrznych.

Wysokość magazynu a normy oświetlenia

Sposoby na oszczędzanie energii w przemyśle.

S: Zatem wybór rodzaju oświetlenia nie zależy tylko od wielkości powierzchni, którą chcemy doświetlić. Wynika również z jej wysokości i faktu, czy jest to powierzchnia np. zaregałowana, czy powierzchnia, która będzie użytkowana jako do przechowywania towaru na posadzce, jako powierzchnia otwarta itd.

 

K: Dokładnie. Inne normy mają powierzchnie otwarte, a inne jako docki czy pola odkładcze. Jest to bardzo istotne, aby dobrać tę konkretną ilość światła pod konkretną strefę.

 

S: Czyli świetnie byłoby, gdybyśmy przy wyborze magazynu, przed wprowadzeniem, najlepiej wiedzieli, jak chcemy tę powierzchnię użytkować. Natomiast z całą pewnością są takie sytuacje, tacy klienci, którzy zmieniają sposób użytkowania magazynu w trakcie użytkowania. 

Przykładowo dajmy taki scenariusz: Magazyn nie był zaregałowany. Postanowiliśmy więc kupić regały, ustawić je zgodnie z wymogami i zasadami przeciwpożarowymi czy bezpieczeństwa. 

I co wtedy z oświetleniem? Czy powinniśmy sprawdzić, jak ono w tym momencie funkcjonuje i na ile jest funkcjonalne?

 

K: Tak naprawdę możemy wyróżnić dwie sytuacje, dwie drogi. 

 

  • Pierwsza: oprawy oświetleniowe wychodzą nad regałami i mamy brak światła. Wówczas, na etapie projektów, należy dostosować te regały do istniejącego oświetlenia. Dlaczego? Ponieważ firmy bardzo często wynajmują powierzchnię na okres dwóch, trzech lat. W takiej sytuacji zmiana całej infrastruktury wiąże się z niższą opłacalnością ich biznesu. 

 

  • Druga: strefy zapalania są po prostu pomieszane, bo jeden regał jest dobrze wstawiony między oprawy oświetleniowe, a część opraw należy już do zupełnie innej firmy, która tuż obok dzierżami powierzchnię magazynową. Co zrobić w takiej sytuacji? Odpowiedź jest jedna: systemy sterowania. 

Zarządzanie oświetleniem potrafi uruchomić każdą lampę indywidualnie, a prace z tym związane wcale nie są skomplikowane. Przerobienie takiej instalacji wiąże się tylko z wizytą automatyka, który podłącza się do urządzeń obsługujących cały system oświetleniowych, a następnie grupuje lampy zgodnie ze scenariuszami i kasetami, które są na obiekcie. Dzięki temu klient może sobie wybrać konkretną kasetę i konkretny przycisk zapalający konkretną strefę. 

Nieprawidłowe widzenie barw - czy może przyczynić się do strat sprzedażowych i reklamacji?

S: To teraz podam przykład. Zgłasza się do Was klient, który zrobił jakieś pomiary, wie, że natężenie spełnia normy, ale czuje, że tego światła brakuje, że ma problem z rozróżnieniem bardzo podobnych towarów, bardzo podobnych kolorystycznie, na przykład, materiałów. Jak w tym momencie można mu pomóc? 

 

K: W takiej sytuacji (a więc rozróżnienie kolorów) wchodzą trzy parametry. 

 ✓ Pierwszy: poziom oddawania barw. Należy wiedzieć, że oprawy importowane mają bardzo niski ten współczynnik i zniekształcają kolory. To jest trochę jak w starym przykładzie opraw sodowych, których poziom oddawania barw wręcz powodował ujemny poziom kolorów. Co to oznaczało? Że jeżeli było coś zielonego to pod światłem sodowym wyglądało jak niebieski. 

Zatem w tym przypadku najistotniejszy jest poziom oddawania barW, którego minimum to 80. 

 ✓ Drugi: barwa światła.  Należy pamiętać, aby odbierane oświetlenie nie posiadało w nadmiarze barwy ciepłej. Najlepiej, gdy oprawa mieści się w przedziale 4-5 tys kelwinów. 

 ✓ Trzeci: poziom natężenia. Jeżeli osoby pracujące na magazynach używają jakichś monitorów, urządzeń technologicznych, naturalnym jest, że są zmuszeni do rozpoznawania kolorów. W takim przypadku istotne jest, aby tego światła było więcej niż w standardowej alejce magazynowej, gdzie średnie natężenie to 150 lux. W takich okolicznościach osobiście zaleciłbym klientowi zdecydowanie wyższe natężenie. 

W kontekście Twojego pytania mogę podać konkretną realizację. Swoją drogą jest to magazyn w Łodzi dostępny dla klientów, dlatego zapraszam. Możecie się przekonać na własne oczy ile daje dobrze dobrane oświetlenie. 😉 

 

W magazynie znajduje się producent dodatków krawieckich i na jego terenie jest zamontowanych około pięciuset luksusów. Naszym montażem zapewniliśmy pracownikom prawidłowe rozpoznawanie tkanin. Pracownicy bez problemu wyjmują z regałów zamawiane  rolki (potrafią je rozpoznać).

Co dała ta zmiana? Z jednej strony Klient musiał wydać dwukrotnie więcej na oprawy oświetleniowe. Z drugiej zaś strony, zmiana ta spowodowała mniejszą ilość zwrotów i większą sprzedaż, ponieważ klient, który przyjeżdżał na ten obiekt bez problemu decydował się na towar z hurtowni. Za pomocą dobrego światła widział fakturę, kolor, jakość oferowanych tkanin. 

 

I tu jest właśnie clou sprawy – my jako wykonawca musimy bardzo mocno brać pod uwagę fakt, iż nasz klient, również ma swoich klientów. Którzy, nota bene, mają też swoje problemy. 

 

Tak właśnie było z tym producentem dodatków krawieckich – źle dobrane oprawy wpływały nie tylko na komfort pracy pracowników, ale i na zadowolenie klientów. Na ich wybór. Bywało, że zjeżdżający się klienci przyjeżdżali po dużą ilość towaru z dalekich miejscowości (często oddalonych o 100 km) i w dalszym rozdaniu po prostu je zwracali. Bo nie widzieli dostatecznie faktury czy koloru. A później to już wiadomo – nie wracali, bo skoro muszą reklamować to i po co się fatygować. 

Zobacz przykładowy efekt modernizacji oświetlenia LED

korzyści z modernizacji oświetlenia na led korzyści z wymiany oświetlenia na led

Jak prawidłowo przeprowadzić modernizację oświetlenia? Poradnik krok po kroku

S: Dobrze, to wróćmy jeszcze do początku. Zróbmy symulację takiej sytuacji: jesteśmy w magazynie, wcielamy się w rolę klienta. Od czego tak w zasadzie powinniśmy zacząć? W jaki sposób możemy ominąć wszystkie problemy, o których mówiłeś?

 

Krok 1: Przegląd techniczny

K: Pierwsza rzecz to wspomniany audyt. Jako firma wykonująca musimy wiedzieć: 

  • z czym boryka się klient, 
  • jak wygląda jego biznes, 
  • czego tak właściwie potrzebuje? 

W audycie musimy wykonać inwentaryzację i szereg różnych badań wraz z pomiarami oświetlenia. To wszystko jest potrzebne do diagnozy, która wykaże co na chwilę obecną posiada klient. 

 

Dlaczego warto się temu przyjrzeć? Bo firmy bardzo często idą o krok dalej.  Tworzą oferty, które w ogóle nie są adekwatne do stanu obecnego. Jeśli więc jesteś z branży pamiętaj, aby najpierw zebrać wszystko w liczbach. Przeanalizuj: 

  • co na chwilę obecną ma firma?
  •  jaki jest poziom światła? 
  • jakie są koszty obecnego oświetlenia? 
  • jakie są dodatkowe koszty eksploatacji, wymian? Bo to jest naprawdę istotne. 

 

Z kolei jesteś klientem – pamiętaj o tym, by zwrócić uwagę na to, czy firma, którą zatrudniasz zaczyna od szczegółowego audytu z wizją lokalną. 

Krok 2: Pomiar parametrów, analiza zużycia energii

S: Kiedy taką diagnozę możemy wykonać? Czy powinniśmy wykonywać ją w dniach, w których tak naprawdę magazyn nie pracuje? Czy ją wykonujemy przez jakiś okres, np. tydzień, czy miesiąc? Czy specjaliści, którzy wykonują taką diagnozę mogą stale przebywać w magazynie lub zakładzie produkcyjnym? Jak to wygląda technicznie? Jak się przygotować do takiej diagnozy?

 

K: Aby dokładnie wyciągnąć dane, bardzo często na terenie magazynu montujemy specjalną aparaturę. Urządzenie to w sposób dokładny mierzy faktyczne zużycie energii.

Po co nam takie urządzenie? Bo bardzo często jest tak, że na powierzchniach magazynowych znajdują się stare układy świetlówek 58 wat, które (podobno ;)) pobierają 82, ale w praktyce trzeba doliczyć około 15% na stratę sprawności. 

Krok 3: Projekt rozmieszczenia lub dobór odpowiednich opraw (wymiana 1:1)

S: Mówisz o dobrej robocie. Z wcześniejszych wypowiedzi wynika, że LED LED-owi nie równy. W związku z tym może wystąpić taka sytuacja, że klient dysponuje już nowoczesnym oświetleniem i tak jak mówiliśmy, ono jest całkiem nowe, magazyn jest całkiem nowy i sprawny, ale jednak wypadałoby, PONOWNIE wymienić oświetlenie na inne. Jak to możliwe?

 

K: Świetnie, że o to pytasz, bo teraz jestem akurat na takim etapie. 

Zdradzę background: jesteśmy w trakcie modernizacji jednego z obiektów, gdzie klient zdecydował się na chińskie tuby ledowe. Wymienił oświetlenie 3 lata temu praktycznie 1:1 i już około 30% tych tub nie świeci. 

Dlaczego? Bo klient nie wziął pod uwagę parametru żywotności. Owa żywotność polega na tym, że taka tuba ma 20 000 godzin świecenia. Zaś magazyn klienta świeci ok. 8000 godzin rocznie, gdyż funkcjonuje na 3 zmiany w tygodniu i w weekendy. Resztę możesz już dopowiedzieć sobie sama.

 

Obecnie, w przypadku tego klienta, tak naprawdę wymieniamy LEDy za LEDy. I nie jest to sytuacja jednostkowa – takich przypadków jest coraz więce. Skąd taka statystyka? Bo w Polsce pierwsze LEDy w magazynach były montowane w okolicach 2015/2016 roku. Z kolei pierwsze modernizacje były przeprowadzane kilka lat później- 2018/2019 rok.

Dziś wymieniamy oświetlenie w naprawdę sporej ilości tych obiektów. Lecz uwaga – ze względu na brak optyki, bo nikt wcześniej nie miał świadomości, że coś takiego w ogóle musi zaistnieć. 

 

 

Po prostu, wcześniejsza, tradycyjna świetlówka wykorzystywała cały odbłyśnik oprawy. Taka oprawa świeci 360 stopni i to światło ma troszkę inną bryłę. Jest dosyć efektywne, ale do 3-4 metrów wysokości. Gdy magazyn ma 8 metrów to naprawdę z dołu nie widzimy czy coś u góry w ogóle świeci. 

Drugi powód, dla którego wymienia się LED na LED jest częstotliwość opraw, ich zagęszczenie. Wcześniej oprawy były montowane co półtora metra! Obecne rozwiązania pozwalają na montaż co 6 metrów. Oczywiście – redukcja ilości opraw wpływa pozytywnie na poziom zużycia. A efekty są jeszcze bardziej spektakularne, gdy montujemy sterowanie oświetleniem, ale o tym opowiem w kolejnym odcinku.

Oprawy Highbay w magazynie wysokiego składowania firmy Kramp - Luxon LED

Powody, dla których nie modernizuje się magazynów

S: Zauważyłeś tyle aspektów, które warto byłoby wziąć pod uwagę w ocenie efektywności oświetlenia. Wysokość magazynu, powierzchnie, sposób użytkowania, czy korzystamy tam z wózków ( które też przecież potrzebują doświetlonych alejek), czy korzystamy z obsługi na pewnym poziomie. Powiedziałeś też o efekcie olśnienia, kącie naświetlania, o barwie światła i o kilku innych aspektach. Dla mnie jako brokera, który poleca powierzchnie magazynowe klientom, są to bardzo istotne informacje i niesamowita dawka wiedzy. Dziękuję, że chcesz się nią dzielić.

 

Chciałabym jeszcze poprosić, abyś podzielił się jakimiś przykładami.  Abyś opowiedział o tym dlaczego firmy nie decydują się na modernizację?

 

K: Zacznę od tego, że zgłoszenie się do firmy modernizującej oświetlenie jest jak pójście do lekarza. Stacjonarnie! 

Oczywiście, mamy dziś teleporady. Ale jak lekarz może zdiagnozować mój ból gardła przez rozmowę telefoniczną? No nie? Trzeba się spotkać, faktycznie zdiagnozować i dopiero później szukać rozwiązań. Bez dobrej analizy nie jesteśmy w stanie za dużo zrobić.

 

Ten krótki wstęp to wyjaśnienie, dlaczego firmy nie modernizują oświetlenia w magazynie 😉 

   ✓ bo brak im wiedzy 

   ✓ bo brak im świadomości, a i rynek tego nie ułatwia – nie edukuje w tym temacie (u kogo szukać pomocy, jak to zrobić)

   ✓ bo rynek jest zepsuty –  jest pełen niesprawdzonych firm, składających oferty, które nie są skorelowane z oszczędności

   ✓ bo kupują ledy, które nie spełniają wszystkich parametrów i później po prostu czują się zrażeni. 

S: Dodałabym jeszcze do ostatniego punktu – nie skorzystaliśmy z pomocy handlowca, bo korzystaliśmy już z konkretnych ledów w innym obiekcie, więc do tego zamówimy takie same. 

Bez dwóch zdań – oświetlenie jest dziś bardzo ważnym elementem i składnikiem kosztów. Zresztą, wychodziliśmy też od tego. Warto więc przyłożyć do tego większą wagę. Chcielibyśmy zaprosić wszystkich bardzo serdecznie, przede wszystkim do wysłuchania tych przykładów, którymi Kamil chce się z nami podzielić, ale również do rozmów, do spotkań. Zapraszajcie specjalistów do siebie. To jest koszt godziny, dwóch, trzech godzin waszego czasu. A może w efekcie tego faktycznie poprawi się jakość pracy i bezpieczeństwo w Waszym magazynie? Być może uda się zorganizować ofertę w taki sposób, że inwestycja będzie inwestycją, na którą po prostu zaoszczędzicie w związku z wymianą oświetlenia?

K: Tutaj możemy jeszcze dodać, że rekordziści z tytułu wymiany oświetlenia, są już na poziomie pół roku. Dziś te wyniki przy dwóch, trzech zmianach są na poziomie poniżej dwóch lat. Zachęcam do przejrzenia case study Luxon LED:

S: To bardzo ważna informacja. Bo wielu klientów, zwłaszcza tych, którzy kojarzą LEDy sprzed 10 lat, żyje w przekonaniu, że na zwrot należy czekać długie, długie lata. 

 

K: Warto aktualizować informacje, warto badać sytuację na rynku, bo faktycznie dzisiaj te inwestycje to już nie są inwestycje, które powinny przerażać i naprawdę nie powodują nadszarpnięcia naszego budżetu, a jedynie przynoszą korzyści. Naprawdę należy rozróżniać koszty od inwestycji. Inwestycje powinny przynosić korzyści.

S: Dokładnie. Kamilu, bardzo dziękujemy za dzisiejsze spotkanie. Niesamowicie inspirujące, jak wszystkie rozmowy, które prowadziliśmy do tej pory. 

Serdecznie zapraszamy na kolejne spotkania, na kolejne rozmowy i zapraszamy Ciebie do magazynów do naszych klientów. Mam nadzieję, że przy najbliższych spotkaniach będziemy też mogli pokazać wspólne realizacje. Będziemy mogli porozmawiać o konkretnych przykładach i że wszyscy uczestnicy rynku będą mogli czerpać z tych naszych spotkań i doświadczeń.

 

K: Ja też dziękuję. Rozmowa z Tobą jak zawsze jest inspirująca. Trafne pytania plus podsumowania, więc… lecimy dalej i do usłyszenia!

 

S: Tak jest! Dziękuję bardzo, Do usłyszenia. 

Sprawdź jak szybko zwróci się modernizacja na LED w Twoim przedsiębiorstwie, zamów bezpłatną kalkulację oszczędności